• “Eigenlijk ben ik jaloers dat we dit in mijn tijd niet hadden op school.”
  • "Het plan (om de dromen van leerlingen via expressie te verwezenlijken) werd een eindproduct waarbij iedereen kippenvel kreeg.
  • "Als ik aan vrienden vraag “waar zie je jezelf over vijf jaar?” komt Golden Cage nog vaak ter sprake.”
  • "Onze leerlingen waren enthousiast over de voorstelling en de workshops. De hele dag was goed georganiseerd, wat ook de collega’s blij maakte. Al met al een geslaagde dag."
  • “Golden Cage sluit fantastisch goed aan bij onze planning m.b.t. dromen.”
  • "Puur geestverruimend voor alle heerlijke pubers. Ze waren er stil van!"
  • "Het was leuk, je werd er veel bij betrokken. Ik heb me niet verveeld. De activiteiten die je moest doen waren ook erg leuk."
  • "Ik word er ontzettend blij en trots van als ik zie hoe jonge talenten deze bijzondere en mooie voorstelling neerzetten."
  • "Voorstellingen maken is een van mijn 'lifegoals', ik hoop dat deze voorstelling jongeren aanspoort om ook hun dromen en doelen te bereiken."
  • "Het feit dat een leerling een erg persoonlijke keuze in een workshop deelt vind ik heel bijzonder.”
  • "Je moet kansen pakken zodat je dromen uitkomen."
  • "De leerlingen hebben op een hele interactieve en speelse manier succesvol kennis gemaakt met hun dromen en hoe deze gerealiseerd kunnen worden."
  • "Net als Romy ben ik ook elke dag bezig met de volgende stap. Hopelijk raakt iedereen geïnspireerd door haar verhaal."
  • "Golden Cage heeft me geholpen een beter beeld te krijgen van wat mijn leerlingen willen. Daar kan ik als mentor de rest van het schooljaar op terugvallen. Voor sommige leerlingen was het een eyeopener: je toekomst ligt niet vast en je hebt alles zelf in de hand."
  • "Inspirerend voor leerling en docent. Je ziet je leerling eens van een andere kant, met een ander talent."
  • "Er zijn altijd wegen om je kansen waar te maken."
  • "De één zegt frikandelbroodje, de ander familie of carrière… Het ligt ver uit elkaar wat iedereen belangrijk vindt maar het is allemaal 'waar', natuurlijk.”

Wie zijn wij?

Hoi, ik ben Matthijs, de oprichter van Stichting Golden Cage. Deze stichting begon met een idee van één enthousiaste drummer (die vond dat het huidige kunsteducatie aanbod wel wat anders kon worden aangepakt) en bestaat inmiddels uit een sterk en hecht team.

Dit is ons verhaal

Wij werden tijdens en na onze kunstopleidingen vaak ingehuurd door scholen om 'lessen in een bepaalde kunstvorm' te geven, vaak als onderdeel van een 'gefragmenteerde' CKV-week. Vol goede moed gingen we daarmee aan de slag. Naarmate de lessen vorderden, begon er een kritische vraag bij ons te borrelen:

Wat hebben scholieren nou écht aan kunst?

Het hield ons steeds meer bezig en via het huidige kunst- en cultuuronderwijs-aanbod konden wij er geen antwoord op vinden.

Tegelijkertijd zagen we een nieuwe ontwikkeling ontstaan onder jongeren. We leven natuurlijk in een te gek land waar bijna alles mogelijk is. Door al die mogelijkheden ontstaat er onder jongeren echter steeds meer keuzestress. Het aantal depressieve klachten en zelfs burn-outs onder pubers groeit met de dag. Want hoe weet je dat de keuze die je nu maakt niet ‘de verkeerde’ is? En hoe maak je überhaupt een keuze? Hier wilden we wat mee en er ging een lampje branden:

Wat nou als je scholieren de essentie van hun eigen creativiteit bijbrengt en daarmee laat nadenken over iets persoonlijks, zoals hun eigen toekomst?

Dit werd de essentie van het programma 'Dromen & Doen', het eerste volledige programma van Stichting Golden Cage.

Visie

Wij geloven dat je door kunst en je eigen creativiteit dingen op een andere manier kunt benaderen. Dit helpt je om nieuwe inzichten en antwoorden te krijgen. Zo kan het je helpen bij vragen als "wat is mijn toekomst en hoe denk ik daar te komen?". Door jezelf op een andere manier te uiten, namelijk via je eigen creativiteit, vind je wie je bent en wat bij jou past. Zodat kunst voor iedereen bruikbaar is, binnen zijn eigen wensen en kaders.

Wij zijn ook dagelijks bezig met wie we zijn en wie we willen worden, deze gedachte zetten we door in al onze projecten.

Burgerschap

Burgerschap is een belangrijk thema tijdens onze projecten. We gaan samen met de leerlingen opzoek naar wie ze zijn en wie ze willen worden. Door deze antwoorden kom je erachter hoe je een goede burger kan zijn en hoe je daarmee je rol in de maatschappij kunt vinden.

Als stichting vinden wij onze rol in de maatschappij belangrijk: hoe kunnen wij toevoeging bieden aan dat waar behoefte aan is?

Missie

In al onze projecten hebben wij de missie leerlingen te inspireren hun ultieme geluk te zoeken. Wij streven ernaar elke leerling in zijn kracht te zetten en vol vertrouwen hun toekomstpad te gemoet te laten gaan. Door middel van onze projecten planten wij een zaadje, waardoor de leerlingen aan het denken worden gezet. Soms op grote schaal, maar soms ook heel klein.

Onze zekerheden
  • Jonge, gediplomeerde coaches en acteurs die dichtbij de doelgroep staan
  • Altijd beschikbaar
  • Begeleiding volledig verzorgd
  • Op maat gesneden
  • Voor kleine of grote groepen
  • Vindt plaats op locatie of op school
  • Een leerzame dag zonder zorgen
  • Persoonlijke aandacht voor zowel de leerling als de docent